Een persoonlijk logo voor de nr. 1 van de wereld

Geschreven door Mark van Eijk – Brand director Comeback en MediaTribe

De beroemde grafisch ontwerper Michael Bierut zei ooit eens: a logo is really just “an empty vessel that you pour meaning into.”

Met andere woorden, een logo krijgt pas betekenis als je het vult met een verhaal en er zo een bepaalde waarde aan verbindt. Anders blijft het gewoon een plaatje met als gevolg de welbekende discussie of we het mooi vinden of niet. Dat laatste is sowieso relatief.

Het verhaal, daar draait het om. In het specifieke geval waar deze blog over gaat zit het met het verhaal tot nu toe wel goed:

Stel je voor, een klein jongetje dat met zijn zus meegaat naar een judoschool en direct enorm enthousiast raakt van de sport. Op zijn zesde sprak hij daarom maar meteen de wens uit om ooit wereldkampioen judo te willen worden. Vanaf het moment dat hij begon met judo stond alles in zijn leven in het teken van deze sport. Aangepast eten en trainen, trainen en nog eens trainen. Zichzelf altijd willen verbeteren en uitdagen. Uit je comfortzone stappen, zowel fysiek als mentaal, en tegelijkertijd proberen jezelf blijven. Samen met judo maatje Frank de Wit betrad hij het senioren circuit en wonnen ze samen de eerste medailles op de Grand Prix en Grand Slams. Inmiddels zijn we wat jaartjes verder en is dit jongetje een enorme bink van rond de 100 kilogram en is hij, as we speak, de nr. 1 van de wereld!

We hebben het hier over de top judoka Michael Korrel.

Doel voor het komende jaar: goud op de Olympische Spelen in Tokyo, want daar praten we over. Wat is daar voor nodig: een strak schema met daarin alles opgenomen waar Michael zich aan moet houden, een gameplan. En tactisch als hij is, is het van groot belang dat hij zich heel scherp aan dit plan houdt. Het verhoogt de kans op slagen enorm.

Naast een gameplan voor goud op de Spelen, heeft Michael zichzelf nóg een gameplan aangemeten. Een gameplan om zichzelf als een merk in de markt neer te zetten. Zowel op de mat als naast de mat wil Michael een rol van betekenis spelen voor merken en bedrijven die zich aan hem willen verbinden. Noem het een professionaliseringsslag.

Maar een merk ben je niet zomaar. Hier begint het tweede gameplan. Begin met het goed in kaart brengen van jezelf. Wie ben ik? Waar sta ik voor? Welke waarden hanteer ik voor mijzelf? Hoe zou ik mijn karakter willen omschrijven? Door middel van diverse sessies en gesprekken met Michael, zijn we tot antwoorden op deze vragen gekomen. Het levert waardevolle nieuwe inzichten op waarbij Michael zei dat hij zichzelf zelfs beter leerde kennen dan dat hij dacht.

Al deze inzichten werden verwerkt tot een document wat we inmiddels een DNA Paspoort noemen. Een paspoort waarbij inzichten, informatie, logo, huisstijl en verhalen van dierbaren bij elkaar komen tot een uniek document. Een document dat je verder brengt. Net als een echt paspoort is het je toegang tot nieuw terrein.

Op de voorkant van dit paspoort prijkt zijn nieuwe logo, gebaseerd op de initialen van zijn naam. Een M en een K op zo’n manier in elkaar verweven dat er een judomat ontstaat met daarboven een neerwaartse pijl opgebouwd uit de schuine delen van de intialen. Kijkt u zelf maar even. Met andere woorden: sta je op de mat tegenover Michael Korrel, dan ga je neer. Sterker nog, je gaat door de mat heen.

De symmetrie en de eenvoud van het logo sprak hem meteen aan. Even was hij bang dat wij met een silhouet van een juichende judoka op de proppen zouden komen. Zoals je al zoveel ziet, zij hij nog. Niet onderscheidend. Gelukkig doen we bij MediaTribe niet aan clichés. Het ging om het verhaal, weet u nog? Als je vertrekt vanuit een authentiek verhaal eindig je nooit met iets cliché. Als je communiceert vanuit je DNA ben je te allen tijde onderscheidend.

Voor mij persoonlijk was het de eerste keer dat ik een logo mocht ontwerpen voor een olympische sporter. Ik vond het een bijzondere ervaring want wie kan dat nou zeggen? Mijn zoektocht naar het ultieme logo was een kwestie van de uitdaging aangaan. De reis afleggen met in je achterhoofd alle informatie en persoonlijke voorkeuren die we rondom Michael hadden verzameld. Michael is een tactische sporter, een denker. En dat herken ik vanuit mijn eigen rol als ontwerper. Je wilt dat er iets slims in zit. Iets onverwachts. Iets waarvan de mensen zeggen: hoe dan?? Spelen met vormen en kleuren. Opzoek naar prikkelende composities op mijn scherm, op míj́n mat. Alle zwakke versies verdwijnen langzamerhand buiten het scherm totdat in het midden dat ene logo overblijft met de juiste essentie!

En nu de boer op, de paden op, de lanen in. Het merk Michael Korrel verder brengen. Bekend maken zodat iedereen weet wie Michael Korrel is. Zodat bedrijven zullen zeggen: daar wil ik mijn merk aan verbinden want wij delen dezelfde waarden. Zodat nieuwe partnerships ontstaan en ambassadeurs gecreëerd worden. Zoiets doe je samen, ieder vanuit zijn eigen expertise, want in je eentje is dit niet te doen.

Net zoals je in je eentje ook niet kunt judoën 🙂

Mark van Eijk

Brand director bij Comeback & MediaTribe

DutchEnglish